Prymasa Stefana Wyszyńskiego 21, 05-092 Łomianki
601 241 903 lub 513 322 173
biuro@wensar.pl

Co to jest rama blacharska i na czym polega naprawa auta przy użyciu ram blacharskich?

Co to jest rama blacharska i na czym polega naprawa auta przy użyciu ram blacharskich?

Wypadki i kolizje często zostawiają po sobie większe ślady niż tylko zarysowania karoserii. Przy problematycznych wgnieceniach może się okazać, że konieczne będzie zastosowanie specjalistycznego sprzętu. Profesjonalny warsztat blacharsko-lakierniczy powinien oferować naprawę przy użyciu ram blacharskich. Co to jest rama blacharska i jak ona działa? Jakie rodzaje napraw przeprowadza się z wykorzystaniem ram blacharskich? Co można uzyskać dzięki takiej metodzie pracy?

Co to jest rama blacharska?

Rama blacharska to – najprościej rzecz ujmując – specjalna konstrukcja umożliwiająca przeprowadzenie szeregu działań blacharskich. Używana jest przede wszystkim do wymagających prac, zarówno do napraw, jak i procesu restaurowania aut. Warsztaty korzystają z ramy gdy samochód jest po poważnej kolizji, dachowaniu lub wymaga prostowania trudno dostępnych elementów. Coraz częściej jednak blacharze sięgają po nią, gdy przeprowadza się formowanie pojazdu, czyli dopasowywania poszczególnych elementów do karoserii pojazdu. Dzieje się tak, ponieważ mechanicy doceniają prostotę użytkowania ramy, wszechstronność zastosowania oraz rewelacyjne efekty napraw. Jednak nie we wszystkich warsztatach znajdziemy takie narzędzie, co oznacza, że nie wszyscy podejmą się skomplikowanych napraw. Dlaczego? O tym więcej w dalszej części artykułu, teraz przyjrzyjmy się konstrukcji typowej ramy blacharskiej.

Rama blacharska, docer, konie – co to znaczy?

Rama blacharska – jak wiele innych narzędzi – występuje w różnych rozmiarach, wariantach, z dodatkowymi akcesoriami lub bez. Typowa konstrukcja obejmuje profile, czyli swego rodzaju “podstawę” w kształcie prostokąta (niekiedy z zaokrąglonymi rogami) lub krzyża. Profile – dzięki swojej sztywności, wytrzymałości oraz stabilnemu osadzeniu – umożliwia przeprowadzenie prac przy karoserii. Stałe miejsca podporu pozwalają dokładnie wymierzyć karoserię i prowadzić naprawy z precyzją co do milimetra. Nieodłącznym elementem każdej ramy jest docer – przynajmniej jeden, niewykluczona jest większa liczba docerów. Docer to prostopadle przymocowany słup, do którego przyczepione są łańcuchy prostujące karoserię. Siła działająca na blachę w trakcie wypadku jest zróżnicowana, najczęściej jednak przekraczająca możliwości ludzkich mięśni. I tu przyda się siłownik hydrauliczny, który z odpowiednią siłą “napina” metal, przywracając jego pierwotny kształt. Ten siłownik w połączeniu z napinającymi łańcuchami nazywa się potocznie “koniem”, który stanowi aluzję do siły pociągowej tegoż zwierzęcia.

Jakie uszkodzenia naprawia się przy użyciu ram blacharskich?

Jeszcze do niedawna ramy blacharskie uchodziły za narzędzia do zadań specjalnych. Znajdowały się one przede wszystkim w autoryzowanych stacjach obsługi z serwisem blacharskim, w specjalistycznych blacharniach oraz w warsztatach zajmujących się renowacją pojazdów. Dziś jednak taka rama znajduje się u większości blacharzy-lakierników, niezależnie od lokalizacji zakładu czy jego rozmiarów. Dlaczego? Ponieważ przy pomocy takiej ramy można przeprowadzić niemal wszystkie naprawy blacharskie. Szczególnie chętnie wykorzystuje się to narzędzie przy naprawie drzwi, błotników, maski, a nawet dachu czy listew. Nic nie stoi na przeszkodzie, by rama blacharska posłużyła do naprawy podwozia uszkodzonego w wyniku zarówno drobnych odkształceń, jak i poważnych deformacji. Zaleca się jednak, by rama blacharska użytkowana była przez wprawionych mechaników. Zbyt duża siła włożona w prostowanie karoserii może spowodować dodatkowe szkody.

Dlaczego rama blacharska nie znajduje się we wszystkich warsztatach blacharsko-lakierniczych?

Współczesne przedsiębiorstwa – w tym także warsztaty blacharsko-lakiernicze – muszą odpowiadać na zróżnicowane potrzeby swoich klientów. Bez wątpienia posiadanie ramy blacharskiej pozwoli sprostać licznym wyzwaniom blacharskim. Jednak w dalszym ciągu są warsztaty, które nie posiadają takiego rozwiązania. Dlaczego nie w każdym warsztacie korzysta się z ramy blacharskiej? Odpowiedź jest prosta – wysoka cena. Zakup nowej ramy blacharskiej to wydatek rzędu 50-65 tysięcy złotych. Koszt ten może przekroczyć nawet 100 tysięcy złotych w przypadku ram przygotowywanych na specjalne zamówienie lub z zaawansowanymi systemami pomiarowymi. Rynek używanych ram blacharskich jest ubogi, znaleźć można na nim głównie miniaturowe wersje przeznaczone raczej do domorosłego majsterkowania. Nic więc dziwnego, że część warsztatów – w szczególności tych lokalnych, specjalizujących się w klasycznych naprawach – rezygnuje z ramy blacharskiej na rzecz ręcznej naprawy lub wymiany karoserii.

Serwis blacharsko-lakierniczy Wen Sar – niezawodni fachowcy, najwyższa jakość

Obcierka parkingowa, stłuczka, kolizja – to może przytrafić się każdemu kierowcy, niezależnie od marki pojazdu, doświadczenia za kierownicą czy stylu jazdy. W przypadku lekkich uszkodzeń naprawy blacharsko-lakiernicze pozwalają uniknąć dalszych kłopotów związanych chociażby z korodowaniem nadwozia. Poważne naprawy z kolei często stanowią o dopuszczeniu lub wyłączeniu pojazdu z ruchu drogowego. Dlatego też warto zaufać sprawdzonym i wykwalifikowanym specjalistom, takim jak Wen Sar. Nasze ponad 20-letnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej przekłada się na fachową obsługę oraz niezawodność w działaniu. Od pierwszego spotkania aż do wydania auta pozostajemy w kontakcie z właścicielem pojazdu informując na bieżąco o postępach prac. Jesteśmy uczciwi i transparentni – z nami nie natkniesz się na ukryte koszty lub nieplanowane dopłaty. Niezależnie od tego, z jakim rodzajem uszkodzeń do nas przyjeżdżasz – po naprawach w Wen Sar opuścisz warsztat pojazdem w doskonałym stanie blacharskim. Skontaktuj się z nami telefonicznie lub wypełniając formularz mailowy – czekamy na Ciebie!

 

Zadzwoń do nas!