Czym się różni czynnik chłodniczy R-1234yf od R134a?
Sprawna, czysta i nabita klimatyzacja to jeden z elementów zwiększających komfort podróżowania. Jednak kluczowe dla jej prawidłowego funkcjonowania jest wtłoczenie odpowiedniego czynnika chłodniczego. Do tej pory w większości samochodów stosowano czynnik chłodniczy R134a, który był rozwiązaniem uniwersalnym. Jednak dyrektywy unijne wymusiły zmiany na producentach aut i każdy pojazd wyprodukowany po 1.01.2017 roku korzysta z czynnika chłodniczego R-1234yf. Czym różnią się oba czynniki i jakie różnice odczują kierowcy?
Co to jest czynnik chłodniczy?
Czynnik chłodniczy to substancja, która uczestniczy w wymianie ciepła dzięki swoim właściwościom termodynamicznym. Podczas rozprężenia, pod wpływem niskiego ciśnienia absorbuje on ciepło z wnętrza pojazdu. Następnie poprzez skraplanie pod wysokim ciśnieniem oddaje pobraną ciepłotę poza auto. Klimatyzacja w samochodzie pojawiła się po raz pierwszy w 1939 roku, a pierwszym czynnikiem chłodniczym był amoniak. Szybko jednak odkryto, że jest on silnie toksyczny, łatwopalny, a z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową. Równolegle, amerykańska firma DuPont na zlecenie koncernu General Motors tworzy freony, czyli chlorofluorowęglowodory. Aż do lat 80-tych XX wieku freony były powszechnie używane w przemyśle chłodniczym, jednak ich negatywny wpływ na warstwę ozonową wymusił wytworzenie nowego chłodziwa. Tak powstał tetrafluoroetan, znany pod nazwą handlową “czynnik R134a”. Miał on podobne właściwości do freonów, jednak był znacznie mniej toksyczny i nie wykazywał negatywnego wpływu na warstwę ozonową.
Dlaczego zmieniono czynnik chłodniczy R134a?
Wydawać by się mogło, że w obliczu świetnych właściwości termodynamicznych i bezpieczeństwa dla człowieka, czynnik R134a będzie rewelacyjnym chłodziwem. Jednakże u początków XXI wieku odkryto, że dziura ozonowa to nie jedyna bolączka ekologiczna. Alarmującym problemem stało się globalne ocieplenie, które związane jest z wieloletnim negatywnym oddziaływaniem substancji na środowisko. Na podstawie obliczenia ekwiwalentu CO2 uznano, że czynnik R134a wprawdzie nie zwiększa dziury ozonowej, ale znacznie przyczynia się do powstawania efektu cieplarnianego. Zgodnie z dyrektywą unijną z 2014 roku zakazano stosowania gazów klimatyzacyjnych o współczynniku GWP (Global Warming Potential – potencjał globalnego ocieplenia) większym niż 150. Stosowany do tej pory tetrafluoroetan legitymował się współczynnikiem GWP blisko dziesięciokrotnie przewyższającym normy – aż 1430. Do końca 2016 roku nowe pojazdy musiały stosować czynnik chłodniczy będący neutralny klimatycznie. Tak właśnie wprowadzono tetrafluoropropen, czyli czynnik R-1234yf, którego GWP jest równe 4.
Czynnik chłodniczy R-1234yf – czym różni się od R134a?
Od 1 stycznia 2017 roku każdy nowy samochód wyposażony jest w nowy układ klimatyzacyjny, dostosowany do czynnika R-1234yf. Jednocześnie warto zaznaczyć, że pojazdy z czynnikiem R134a dalej mogą korzystać ze starszego typu chłodziwa. Czy kierowca odczuje różnice w chłodzeniu między czynnikiem R-1234yf a R134a? Nie – oba chłodziwa dają takie same uczucie rześkości w kabinie pojazdu. R-1234yf jest minimalnie mniej wydajny, o około 5-8%, jednak różnicę tą niweluje się poprzez nabicie większej objętości gazu oraz dodatkowe wymienniki ciepła. Do starego typu układu wpuszcza się około 600 g gazu, podczas gdy do nowej klimatyzacji trafia około 700 g czynnika. O ile różnica wydajności jest marginalna, o tyle większe znaczenie ma temperatura spalania gazu. Czynnik chłodniczy R134a ma temperaturę samozapłonu równą 770°C, co czyni go praktycznie gazem niepalny. Natomiast czynnik chłodniczy R-1234yf temperatura ta wynosi 405°C. O ile dla kierowcy nie ma to znaczenia, o tyle warsztat serwisujący klimatyzację musi dysponować odpowiednią maszyną. Nabicie niewłaściwego czynnika lub użycie nieodpowiedniej aparatury mogłoby się skończyć uszkodzeniem klimatyzacji.
Czy można wymienić czynnik chłodniczy R-1234yf na R134a?
Kierowcy nowszych pojazdów często nas pytają, czy można wymienić czynnik R-1234yf na R134a. Dzieje się tak najczęściej w sytuacji, gdy dowiadują się, że nabicie nowego czynnika jest średnio o 150-350 złotych droższe od nabicia czynnikiem starszego typu. Rozumiemy tę chęć oszczędności, jednak niestety nie jest to możliwe. Konkretne układy klimatyzacji dopasowane są ściśle do współpracy z danym gazem. Nowszy czynnik chłodniczy pracuje pod niższym ciśnieniem, co oznacza, że kompresor klimatyzacji pracuje z mniejszą mocą. Gdybyśmy wtłoczyli gaz R134a do nowego układu, konieczne byłoby “podkręcenie” mocy sprężarki klimatyzacji. To oznaczałoby w najlepszym wypadku znaczne obniżenie żywotności kompresora, w najgorszym zaś poważne uszkodzenie całego układu klimatyzacji. Gdybyśmy pozostawili sprężarkę na niezmienionych parametrach, klimatyzacja nie działałaby efektywnie. Pod kątem ekonomicznym taka wymiana jest więc kompletnie pozbawiona sensu, nie wspominając o przyczynianiu się do niszczenia środowiska naturalnego.
WEN SAR – kompleksowy serwis klimatyzacji R134a i R-1234yf
Wiele serwisów klimatyzacji odmawia obsługi pojazdów, w których zastosowano układ z czynnikiem R-1234yf. Dzieje się tak ponieważ mechanicy muszą przejść przeszkolenie, a warsztat musi posiadać atest i odpowiedni sprzęt serwisowy. Dla naszego warsztatu to nie problem! W Wen Sar oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji R-1234yf i R134a. Nabicie klimatyzacji przebiega sprawnie i trwa od 30 do 45 minut. Nie tylko nabijemy czynnik do Twojego auta – również przeprowadzimy fachowe odgrzybianie, osuszanie i ozonowanie całego układu. Dzięki temu pozbędziesz się szkodliwych drobnoustrojów i niechcianych patogenów, które wywołują choroby i są szczególnie uciążliwe dla alergików. To tylko jeden z wielu powodów, dla których warto regularnie dbać o klimatyzację! Jesteśmy do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 17:00, a w soboty od 9:00 do 13:00. Znajdziesz nas w Łomiankach koło Warszawy przy ulicy Prymasa Stefana Wyszyńskiego 21. Umów się na serwis telefonicznie lub poprzez formularz kontaktowy dostępny na naszej stronie i ciesz się serwisem klimatyzacji w atrakcyjnej cenie!