Lakier samochodowy – poznaj najpopularniejsze warianty i rodzaje!
Lakier samochodu w wielu przypadkach wpływa na postrzeganie danego auta – najczęściej uatrakcyjnia sylwetkę pojazdu. Jednak malowanie pełni nie tylko rolę estetyczną, ale też funkcję ochronną. To dzięki niemu karoseria znacznie lepiej radzi sobie z utlenianiem, a płytkie rysy nie odkształcają blachy. Dziś jednak skupimy się nie na funkcji lakieru, ale na jego rodzajach. Poniżej omawiamy najpopularniejsze rodzaje i prezentujemy, jak wyglądają przykładowe samochody w konkretnym malowaniu.
Lakier bezbarwny
We współczesnej motoryzacji lakier bezbarwny stanowi absolutną podstawę jeśli chodzi o lakierowanie auta. Jego nadrzędną rolą jest ochrona wszelkich elementów karoserii – od maski przez dach aż po podwozie auta. Podczas produkcji pojazdów lakierowane są także te elementy, których nie zobaczymy na co dzień. Mowa tu między innymi o ramie pojazdu, na której to mocowane są elementy podwozia i nadwozia. Wraz z upływem lat, a w szczególności z kolejnymi wizytami na myjni automatycznej, lakier bezbarwny traci swoje właściwości. Niezwykle ważne jest uzupełnianie jego ubytków na bieżąco, w przeciwnym razie narażony będzie właściwy lakier. Takie uzupełnianie odbywa się między innymi podczas korekty lakieru samochodu, która wchodzi w skład kompletnego detailingu.
Lakier niemetalizowany
Lakier niemetalizowany to jeden z dwóch najpopularniejszych – obok lakieru typu metallic – typów lakieru spotykany na drogach. Spotkać go można praktycznie na każdym pojeździe, od motocykli przez auta osobowe aż po autobusy czy pojazdy specjalnego zastosowania. Salony samochodowe najczęściej oferują lakier niemetalizowany w podstawowych wariantach aut. Nie trzeba za niego dopłacać, a że jest to stosunkowo trwały lakier, to po takie samochody najczęściej sięgają osoby, dla których liczy się przede wszystkim walor użytkowy pojazdu. Minusem jest natomiast fakt, że lakier niemetalizowany występuje wyłącznie w formie monokoloru. Można więc zapomnieć o zjawiskowym efekcie połysku czy delikatnej zmianie koloru pod słońce. Trudno też ukryć wszelkiego rodzaju uszkodzenia lakieru, dlatego jeśli Twój zderzak, drzwi lub maska będą porysowane, warto skorzystać z naszej oferty lakierniczej.
Lakier metaliczny
To wariant lakieru, który króluje na naszych drogach i w salonach samochodowych. Sekretem tego lakieru jest dodatek sproszkowanego aluminium, który tworzy połyskujące drobinki. Właściwości takiego lakieru oraz wizualny efekt doceniane są przez wielu kierowców za mnogość swoich zalet. Przede wszystkim urzeka jego wygląd – metallik nadaje głębi koloru i połysku, sprawiając, że auto wygląda zjawiskowo. Lakiery w odcieniach czerni, szarości, bieli i granatu zyskują w ten sposób elegancki wygląd, a czerwień i błękit – żwawy, przyciągający wzrok design. Mówiąc o walorach użytkowych, nie sposób pominąć jego tolerancję na brud. Mikrocząsteczki zanieczyszczeń nie wnikają tak łatwo w głąb lakieru, dzięki czemu łatwiej jest utrzymać schludny wygląd pojazdu. Na lakierze metalicznym nie widać też mikrorys – a przynajmniej nie tak łatwo, jak na innych typach lakieru.
Lakier matowy
Lakier matowy jako element wizualny aut to wciąż pewnego rodzaju nowinka w naszych realiach. Przez wiele lat efekt matu w motoryzacji uzyskiwano głównie dzięki specjalnym okleinom, których trwałość była jednak znacznie ograniczona. Jednak na przestrzeni ostatnich kilku lat popularność lakieru matowego wzrosła. Jego gładka struktura z dodatkiem krzemionki tworzy oryginalny wygląd i pozwala się wyróżnić spośród błyszczących aut. Lakier matowy jest niezwykle wymagający w utrzymaniu, mimo to potrafi on cieszyć oko przez wiele lat. Kluczem do sukcesu okaże się profesjonalny detailing samochodowy, podczas którego zastosowane będą dedykowane preparaty czyszczące. Wszelkiego rodzaju myjki ciśnieniowe i myjnie automatyczne niestety nie wpłyną korzystnie na trwałość lakieru.
Lakier perłowy
Jak nietrudno się domyślić, lakier ten zawdzięcza swoją nazwę perłom, które mogą wielokrotnie załamywać światło. To z kolei sprawia, że powierzchnia perły – choć w cieniu wydaje się biała – mieni się w słońcu na wiele kolorów: różowo, złoto czy błękitnie. Ten efekt w motoryzacji można wiernie odtworzyć stosując lakier z domieszką sproszkowanego aluminium oraz miki, czyli pigmentu mineralnego. Trójwarstwowa kompozycja lakieru powiązana tlenkiem żelaza lub chromu tworzy przepiękny efekt, a przy okazji odznacza się dobrą odpornością na blaknięcie i płowienie. Niestety, do jego minusów należy podatność na zabrudzenia oraz uszkodzenia – wszelkie rysy są natychmiast widoczne, a zwykła kredka korekcyjna na niewiele się zda. Warto więc zabezpieczyć perłowy lakier specjalną powłoką ceramiczną zaraz po odebraniu samochodu z salonu.
Lakier opalizujący
Lakier opalizujący, znany również jako “lakier kameleon” można w skrócie określić jako podkręcony lakier perłowy. Kolor karoserii zmienia się nie tylko wraz z kątem padania światła, ale też wraz z ustawieniem oglądającej osoby. To znaczy, że nawet przy braku słońca efekt kameleon będzie widoczny i zachwyci obserwatora. Taki efekt można uzyskać dopiero po wielokrotnym lakierowaniu samochodu. Lakier opalizujący zmienia swój kolor w zależności od ilości warstw i nałożonych odcieni, co jest ogromną zaletą dla właściciela auta. Może on w maksymalnym stopniu spersonalizować swój samochód, dzięki czemu wyróżni się z tłumu czarnych, szarych i białych pojazdów. Sama powłoka lakiernicza jest trwała i odporna na uszkodzenia, a zabrudzenia nie są tak mocno widoczne. Niestety, jest pewien minus – uszkodzenie jednego elementu oznacza konieczność lakierowania całego auta od nowa. Praktycznie niemożliwe jest uzyskanie pokrywającego się odcienia opalizującego w sytuacji, gdy lakierowana jest jedna część, a reszta jest niezmieniona.
Lakier chrom
Ostatni z opisywanych lakierów dodajemy bardziej jako ciekawostkę, gdyż w Polsce auta z lakierem chromowanym nie spotyka się w ruchu drogowym. Znacznie częściej natrafimy na takie pojazdy w bogatych regionach Bliskiego Wschodu oraz w Stanach Zjednoczonych. Dzieje się tak ze względu na polskie przepisy prawa o ruchu drogowym, które stanowią, że pojazd nie może narażać kogokolwiek na szkodę. Ze względu na swój wygląd lakier chrom przypomina lustro, które intensywnie odbijając światło słoneczne, mogłoby oślepić kierowców mijających takie auto. Jeśli chodzi zaś o same właściwości lakieru to ma on sporo minusów. Nałożenie lakieru wymaga sporo pracy i jest stosunkowo drogie (wielokrotne lakierowanie transparentnymi warstwami błyszczącej powierzchni). Ponadto szybko na nim widać brud i rysy, a i sam efekt jest dość nietrwały. Do plusów z kolei należy zjawiskowość efektu i oryginalny wygląd pojazdu – trudno minąć auto w lakierze chrom obojętnie.